ضایعات آهنی چیست ؟

ضایعات آهنی چیست؟ برای مصارف مختلفی از جمله تولید فولاد کاربرد دارد. این دور ریختنی از ابتدایی ترین مواد اولیه و مهم ترین آن ها در تولید ورقه های فولادی می باشد. بازیافت مواد دور ریختنی آهنی هم از منظر اقتصادی و هم از منظر زیست محیطی بسیار به صرفه می باشد. به موادی که پس از بازیافت این محصولات مجددا وارد چرخه تولید می شوند، قراضه نیز گفته می شود. قراضه ها از جنس ، آهن، مس، آلومینیوم و غیره می باشند.

قراضه و خرید ضایعات آهن را می توان در صورت بازیافت در تولید محصولات بسیاری به کار گرفت. در ادامه برخی از موارد مصرف آن ها توضیح داده شده است:

نقش ضایعات آهن چیست؟

در کارهای صنعتی

ضایعات آهن به طور گسترده ای در صنعت استفاده می شود. می توان از آن در تولید مواد اولیه آسفالت، ساخت جاده، ساختن پل و غیره کمک گرفت. همچنین از این قراضه های آهنی در صنعت هایی همچون خودروسازی، ساخت هواپیما و غیره نیز استفاده می کنند. در سال های اخیر یک ویژگی دیگر نیز به این محصولات اضافه شده  است و آن هم به کار گیری آن ها در سم زدایی فاضلاب های صنعتی می باشد.

نقش ضایعات آهن چیست؟

در ساخت محصولات قوی تر و جدیدتر: می توان از ضایعات آهنی و قراضه های آن در ساخت محصولات با کیفیت بالاتر و قوی تر استفاده کرد. با استفاده از کوره های قوس الکتریکی امکان تبدیل قراضه های آهنی به تجهیزات با کیفیت بالا فراهم می گردد. با کمک این روش می توان فولاد ضد زنگ نیز تولید نمود و روانه بازار کرد. از طرف دیگر به دلیل اینکه قراضه های آلومینیوم به دمای پایین تری برای ذوب نسبت به آلومینیوم خام نیاز دارند می توان عنوان کرد که در مصرف انرژی نیز صرفه جویی زیادی خواهد شد.

در ساخت لوازم خانگی

از ضایعات آهنی در ساخت لوازم خانگی از جمله پایه های مبل، میز های فلزی و حتی در تولید لامپ هم استفاده می شود. به دلیل مقاومت بالا و زیبایی از این مواد در تولید مبلمان بسیار استفاده می گردد.

 

در مجسمه سازی

از ضایعات آهنی می توان برای تولید سردیس ها و مجسمه های فلزی استفاده نمود. همانطور که قبلا اشاره شد، این مواد مقاومت زیادی داشته و می توان از آن ها برای تولید مجسمه ها به خصوص برای میادین و اماکن عمومی کمک گرفت.

انواع ضایعات یا ضایعات های آهنی

قراضه های آهنی به دو دسته برگشتی از خط و خریداری شده تقسیم بندی می شوند. قراضه های برگشتی از خط همانطور که از نام آن پیدا است، به قراضه هایی گفته می شود که در طی فرایند تولید از مدار خارج شده و با استانداردهای تولید محصول همخوانی ندارند. به همین دلیل قابل استفاده نبود و در دسته مواد بازیافتی و دور ریختنی قرار می گیرند.

قراضه های خریداری شده نیز به ضایعاتی گفته می شود که به صورت معمول به وسیله اشخاصی که این کار را انجام داده و آن ها را از افراد عادی خریداری می نمایند تهیه می شود. این مواد دور ریختنی معمولا شامل محصولات تجاری و خانگی می باشند. قراضه های خریداری شده می تواند از تجهیزات اضافی ساخت پل ها و جاده ها نیز تشکیل شود.

 

فرآیند بازیافت ضایعات های آهنی

فروش ضایعات و قراضه های آهن عمدتا در حجم بالا و با اندازه گیری وزن آن ها انجام می شود. در چند سال گذشته قیمت آهن در بازار های جهانی با افزایش چشمگیری روبرو شده است. عموما ضایعات فلزی به صورت کلی در محیط های باز نگهداری می شوند و برای جداسازی آن ها از یک آهنربای بزرگ استفاده می گردد. بدین صورت فلزاتی که جذب این آهنربا می شوند یا آهن بوده و یا از جنس فولاد می باشند. می توان اهمیت بازیافت را اینگونه تشریح کرد که هر تن از فولاد در ۱۱۱۵ کیلوگرم آهن و ۶۲۵ کیلوگرم مصرف زغال سنگ صرفه جویی خواهد کرد. همچنین ۵۳ کیلوگرم از سنگ آهک را نیز حفظ خواهد نمود. به طور کلی هدف از بازیافت ضایعات آهن یا قراضه های آن بکارگیری مجدد از تجهیزاتی است که بی مصرف بوده و پس از انجام فرآیند بازیافت به چرخه استفاده بر می گردند و یک محصول نهایی را تولید می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی