خاک آهن چیست ؟

خاک آهن‌ آلیاژ ساخته ‌شده از سنگ ‌آهن به ‌مراتب ویژگی ‌های بهتری نسبت به آهن خالص دارد. یکی از این آلیاژها که در صنایع گوناگون کاربرد بسیار گسترده ‌ای دارد، فولاد است. در مراحل صنعتی که روی فولاد انجام می‌ شود، پس از برش‌ کاری ‌ها، خاک ‌آهن بر جای می ‌ماند.‌

گاهی اوقات به دلیل درجه حرارت بالا فلز ذوب می شود و ما قطره های ذوب شده از آهن را داریم که به آن اشک برش فولاد می گویند.اغلب محصولاتی که در زنجیره فولاد سازی به عنوان ضایعات شناخته می شوند در بخش های دیگر قابل جدا سازی و کاربرد هستند. خاک برش آهن نیز از جمله همین ضایعات است که کاربردهای مختلفی در صنعت دارد و به این ترتیب می توان پرتی قطعات فولادی را به حداقل یا صفر رساند.

گاهی دیده می ‌شود که به خاک آهن، سوده آهن نیز گفته می ‌شود. خاک آهن در واقع در صنعت فولاد جزء ضایعات محسوب می ‌شود ولی ذکر این نکته حائز اهمیت است که امروزه از همین مواد پرت و ضایعات دوباره استفاده می‌ کنند

کاربرد خاک آهن

کاربرد خاک آهن:

  • استفاده مجدد از خاک آهن در زنجیره تولید فولاد و صنایع فولادسازی
  • استفاده مجدد از خاک آهن برای تولید لنت ترمز خودرو
  • استفاده مجدد از خاک آهن به ‌عنوان کود برای گیاهان و درختان
  • کاربرد خاک آهن در آزمایشگاه‌ ها و کاربردهای متفرقه
  • استفاده مجدد از خاک آهن در تولید رنگ
  • استفاده مجدد از خاک آهن در صنعت الکترود سازی
  • استفاده مجدد از خاک آهن در صنایع فرو مغناطیس

استفاده از خاک برش آهن در واحدهای گندله سازی، ایجاد آگلومره و همینطور در تولید بریکت آهن بسیار رایج است. این واحدها از براده آهن و پوسته اکسید آهن استفاده می کنند و آنها را به محصولات میانی فولاد تبدیل می کنند. به این طریق میتوان ضایعات فولاد را دوباره به چرخه مصرف بازگرداند.

لنت ترمز خودرو دارای انواع مختلفی ست مانند متالیک، سرامیکی و … است. در تولید لنت ترمز متالیک خودرو از خاک برش آهن و پوسته اکسید آهن استفاده می شود. در واقع استفاده از نرمه آهن اسفنجی که شکسته های آهن اسفنجی ست که در مرحله سرند جدا شده است یکی از بهترین گزینه های برای تولید لنت خودرو به شمار می آید.

آهن به عنوان یکی از ریز مغذی های ضروری برای گیاهان به شمار می آید. این عنصر در فرایند تولید کلروفیل نقش مهمی به عهده دارد به همین دلیل تولید کلروفیل در گیاهان تا اندازه زیادی به عنصر آهن وابسته است. اهمیت آهن برای گیاهان تا حدی ست که کارشناسان همواره به دنبال شناسایی نشانه های کمبود آهن درگیاهان و رفع موانع جذب آهن در آنها هستند.از خاک آهن می توان برای استفاده در مصارف کشاورزی و باغبانی نیز استفاده کرد. در این موارد خاک آهن در چاله های کود کنار گیاهان مورد استفاده قرار میگیرد تا نیاز گیاهان به آهن تامین شود

از پودر نرم خاک آهن یا براده‌ های آهن می ‌توان در آزمایشگاه‌ ها برای آزمایش‌ های مرتبط با میدان مغناطیسی نیز استفاده کرد. همچنین برای سرگرم شدن کودکان در استفاده به ‌همراه وسایلی نظیر اسلایم نیز کاربرد دارد.

مزیت براده آهن ( خاک آهن)

مزیت براده آهن ( خاک آهن): خاک آهن یا براده آهن جز مواد ضایعاتی صنایع است و استفاده مجدد از آن باعث کاهش قابل توجه هزینه ها و صرفه جویی در مصرف فولاد می شود به همین جهت ازنظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است. با به کار بردن آهن های ضایعاتی می توان تا ۵۰ درصد هزینه ها را کاهش داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی